loading

Bij de start van een onderneming wordt vrijwel altijd een businessplan gemaakt, waarin de plannen staan voor de onderneming. In zo’n bedrijfsplan staan belangrijke doelen en meer informatie over de algehele visie van een bedrijf. Veel bedrijven laten hier fysieke exemplaren van drukken, om te overhandigen aan zakenrelaties, investeerders en andere betrokkenen. We vroegen ons alleen af waarom zo’n fysieke brochure vooral wordt gemaakt bij het opstarten van een bedrijf en niet om anderen op de hoogte te brengen van groeistrategieën.

Wat is een jaarboek of mijlpaalboek?

Met een jaarboek wordt gedoeld op een boek dat wordt gemaakt na het afsluiten van een jaar, vaak een kalenderjaar. Dit wordt gedaan door allerlei mensen, maar eigenlijk veel te weinig door bedrijven. Zo’n jaarboek is echter ook een ontzettend goed idee voor het vastleggen van mijlpalen binnen een bedrijf, waardoor dit ook wel een mijlpaalboek wordt genoemd.

Voor wie is een fysiek mijlpaalboek (dat je kunt laten drukken door HelloPrint) interessant?

Een mijlpaalboek maken is een mooie manier om een jaar (of andere periode) vast te leggen. Leuk als een kerstcadeau voor werknemers, maar ook als “koffietafelboek” waar klanten en zakenrelaties in kunnen bladeren als ze de onderneming bezoeken. Bij HelloPrint kun je zelf een boek laten drukken, in allerlei soorten en maten (iets waar we later in dit artikel op ingaan). Het is wel goed om te weten dat HelloPrint al jaarboeken aanbiedt vanaf 24 pagina’s.

Wat kun je allemaal in een mijlpaalboek/jaarboek opnemen?

Voor wie het jaarboek geschikt is, hangt vooral af van de inhoud. Hierbij kun je denken aan:

  • behaalde doelen en mijlpalen
  • foto’s van de werkplek, werknemers en meer
  • bijzondere gebeurtenissen, denk aan acties voor een goed doel, evenementen, de lancering van een nieuw product, het openen van een nieuwe afdeling en/of feestelijke gelegenheden
  • een tijdlijn, waarin ook de geschiedenis van de organisatie aan bod komt en eerder behaalde doelen
  • eventueel grafieken en tabellen met gegevens en/of cijfers van het afgelopen jaar
  • een overzicht van alle medewerkers, inclusief leidinggevenden. Je zou kunnen denken aan een soort “smoelenboek”
  • een overzicht van sponsoren en zakenrelaties, inclusief logo’s en bijvoorbeeld een persoonlijk bedankje
  • eventueel ook minder leuke momenten, die bijvoorbeeld kunnen worden omgezet in te behalen doelen of hoe hier als team mee is omgegaan
  • de groeistrategie voor het volgende jaar en eventueel voor de toekomstige jaren

Wat voor soorten jaarboeken kun je zelf maken?

Er zijn meerdere soorten fysieke mijlpaalboeken die je via HelloPrint kunt creëren. Hierbij kun je denken aan een gelijmd hardcover boek, met een zeer professionele uitstraling. Bij HelloPrint zijn er echter ook andere opties, zoals een budgetvriendelijk softcover exemplaar of juist een genaaid hardcover boek voor veelvuldig gebruik.

Alternatieven voor een hardcover jaarboek

Naast eerder genoemde HelloPrint boeken, kun je ook kiezen voor een brochure of magazine. Dit is een goed idee als je alle werknemers en/of zakenrelaties een mijlpalenboek wilt geven. Niet alleen zijn deze alternatieven goedkoper om te laten drukken, ze zijn ook makkelijker te versturen per post en je hebt nog meer speelruimte met het aantal bladzijden. En zoek je naar een uniek alternatief? Dan kun je ook een fysieke jaarkrant maken, een echte businesskrant dus. 

Posted in Uncategorized